Psihologia din spatele brandului

Psihologia unui logo este unul dintre cele mai simplificate aspecte din spatele procesului de creare a unui logo. Este asociat în general exclusiv cu alegerea culorilor, dar de fapt este mai mult de atât.

Definirea psihologiei în procesul de logo design

Termenul “logo” derivă din cuvântul grec “logos”, care înseamnă “cuvânt”. Aşadar, atunci când se creează un logo, dacă ar fi să ne gândim la acest termen, atunci de fapt se creează un “cuvânt” vizual care va fi folosit de oameni la identificarea unei afaceri anume.

Oamenii vor înţelege şi vor interacţiona cu logo-ul tău în acelaşi fel cum procedează cu un cuvânt: din perspectiva lor personală. Perspectivă care este influenţată de propriile credinţe culturale şi experienţe proprii. Dacă persoanele cu nivele diferite ale educaţiei vor vedea sensuri diferite ale aceluiaşi cuvânt, atunci sunt mari şanse să se întâmple la fel şi cu logo-ul tău.

Ce trebuie să faci este să te gândeşti la fiecare componentă a logo-ului tău că fiind un atribut, şi apoi reflectă asupra ce ar putea să însemne fiecare atribut şi cum îl va intepreta oamenii. Cu cât petreci mai mult timp asupra semnificaţiei acestor atribute, cu atât vei avea mai mult control asupra ceea ce înţeleg oamenii când îţi văd logo-ul.

Deoarece fiecare atribut al unui logo are un atribut cu potenţial infinit, ne vom opri asupra a două dintre cel mai des întâlnite atribute ce pot fi interpretate: culoarea şi forma.

 Care este rolul culorii?

Rolul culorii este adesea intepretat greşit, chiar de companii. Asta din cauza nelimitatelor articole de pe internet care vorbesc de semnificaţia anumitei culori. Dar semnificaţia unei culori nu este “bătută în cuie”, mai ales că semnificațiile diferă şi în funcţie de cultura ţării respective. Iată semnificaţiile culorilor cel mai des întâlnite în occident:

  • NEGRU – putere, rafinament, mister, moarte
  • ALB – speranţă, simplism, curăţenie, bunătate, puritate
  • ROŞU – iubire, pasiune, romantism, pericol, energie
  • GALBEN – intelectualitate, bunăvoinţă, căldură, prudenţă, laşitate
  • ALBASTRU – pace, sinceritate, încredere, integritate, linişte
  • GRI – autoritate, maturitate, securitate, stabilitate
  • VERDE – viaţă, dezvoltare, natură, bani, prospeţime
  • PORTOCALIU – inovaţie, creativitate, gândire, idei
  • MOV – regesc, luxuriant, înţelepciune, demnitate

Sfatul meu este sa alegi pur și simplu o culoare, doar una singură, care crezi tu ca ți-ar putea reprezenta cel mai bine brandul. Utilizarea unei singure culori îți oferă control mai mult asupra modului cum interpretează oamenii logo-ul tău ăi acea culoare ar putea fi folosită în strategia de branding. Cu timpul oamenii vor începe să asocieze culoarea brandului cu tine.

Iată câteva exemple:

Care este rolul formei?

Dintr-o perspectiva psihologică, nu este nimic mai relevant decât forma. Creierul uman este construit în aşa fel încât să reţină forme. Este modul în care noi învăţăm şi asimilăm diverse lucruri. O formă aparte este ceva ce ne amintim mult timp după ce am văzut-o.  Îţi aminteşti logo-ul celor de la Nike? Dar al celor de la McDonald’s? Sau al celor de la Jocurile Olimpice?

Când e vorba de crearea unui logo, contează şi forma literelor, acestea trebuie create individual, fiecare având propria semnificaţie. Astfel poate rezulta un logo puternic şi memorabil.

Să vedem ce înseamnă BUN, RĂU sau URÂT în psihologia unui logo:

BUN

 

Se vede săgeata din logo-ul celor de la FedEx? Este spațiul gol format intre literele “E” si “x”. O săgeată ascunsă în logo arată rapiditate și precizie, atribute ce se regăsesc în misiunea acestei companii.

RĂU

Cei de la Pepsi au plătit 1milion $ pentru crearea unui logo, iar imaginea de sus ne arată la ce s-a gândit un artist prima oară când a văzut noul logo. Sigur celor de la Pepsi nu le-au picat prea bine.

URÂT

Acesta este un logo ce duce la interpretări diverse ale logo-ului, inclusiv cele cu conotații sexuale, lucru deloc plăcut pentru respectiva companie.

Daca simti, fa-o, noi iti multumim oricum
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page